Sunday, December 21, 2008

Letter Of Congratulations On Church Anniversary

Progetto FLOS Latino da Favola


Project FLOS Fabled Latin
edited by Prof. Aida Dattola


INTRODUCTION

A fast-changing society requires what our communication tools more appropriate and responsive to changing needs: to promote the dialectical confrontation of ideas, which is a sign of freedom and democracy, and ensure at the same time awareness sulla nostra identità culturale, è necessario riappropriarsi delle nostre radici,scoprendo nel presente i segni del passato.
Don Milani diceva che è solo la lingua che fa uguali, pertanto, valorizzare il nostro patrimonio linguistico scoprendone le origini, riflettere sull’evoluzione della lingua e focalizzare l’attenzione sul “viaggio” delle parole per impadronirsene, è il mezzo più efficace per migliorare il nostro linguaggio e far maturare il nostro pensiero. Il presente progetto si prefigge tale finalità attraverso un percorso di latino commisurato alle capacità di comprensione dei bambini. Il titolo è stato mediato dal libro della professoressa Magnante Trecco, che costituirà il supporto didattico utile per offrire input significativi e sollecitare negli alunni il gusto per la ricerca linguistica e per far loro comprendere che la lingua cambia con il passare del tempo, ma ha alla base una radice che non si estingue.
L’ approccio ludico e la dimensione favolistica sono finalizzati a suscitare la motivazione ad apprendere degli alunni senza soffocare la loro naturale predisposizione alla fantasia.


FINALITA’
Garantire un primo approccio con la lingua latina per comprendere le origini di quella italiana.
Migliorare le competenze linguistiche degli alunni.
Suscitare il gusto per la ricerca e la riflessione linguistica.

OBIETTIVI EDUCATIVI
Migliorare le capacità relazionali.
Acquisire maggiore autostima.
Sviluppare la creatività e lo spirito critico.
Riconoscere il valore della tradizione classica.

OBIETTIVI DIDATTICI
Conoscere le origini della lingua italiana
Stabilire un contatto con la civiltà latina
Ricavare le etimologie latine dalle parole italiane
Conoscere massime e proverbi latini
Realizzare confronti tra parole latine e parole italiane
Rilevare parole latine tuttora in uso
Ricercare curiosità etimologiche
Rilevare l’uso di prefissi e suffissi latini
Giocare con language

CONTENT
Italian and Latin words compared
Maxims and proverbs
The Latin words used in everyday language
Similarities and differences between the two languages \u200b\u200b
Curiosity
etymological prefixes and suffixes from Latin neologisms
I

COURSE TEACHING
family
numbers
The house
time
School
Olympus
Myths

ACTIVITIES '
Reading of short stories by the adoption in
guided conversation

Searches rote learning of words, maxims and proverbs (memoriae sent) Drawings

Cards linguistic analysis
Workshop activities
Tutorials
Creation of a Latin-Italian dictionary
Language Games
work on the text

METHODOLOGY

will be a preferred methodology, active research and discussion, which would raise the motivation to learn through reading stories from the book "Flos. Pupils will be encouraged to reflect on the origin of words and then to grasp the dynamic aspect of the language and understand, through
contact with Roman civilization, it conveyed the importance of our cultural roots.
the rote learning of words, prefixes, suffixes, Latin maxims and acronyms will ensure the expansion of vocabulary.
will also be used in the teaching laboratory, to combine knowledge with the skills and consolidate routes operating through the foreground, making the products 'final' that the subject of a final exhibition.
At the conclusion of the project will be implemented in collaboration with families, the "Certamen amicitiae," during which students will be awarded certificates of attendance.


TIMES
The project will in the afternoon, starting from February until May.
There are no ˚ 25 hours of lectures, distributed meetings of two hours.

Project Manager
Teacher Aida Dattola

HUMAN RESOURCES
Teachers: Aida Dattilo, Maria Pia Seals, Luciana De Lorenzo.
school collaboration.

RECIPIENTS
pupils of fifth class A plexus "F. Sofia Alessio ".

MEANS
Cards, Bristol board, chalk, pens, CD-ROM, copy machine, computer, video projector.

VERIFICA –VALUTAZIONE

Le prove di verifica saranno somministrate in ingresso, in itinere e alla fine del percorso e mireranno ad accertare la capacità degli alunni di riflettere sui legami
esistenti tra la lingua latina e l’ italiano, per una più approfondita conoscenza dello stesso, di rilevare le loro progressive conquiste linguistiche e di giocare con la lingua.

Saranno proposti test di vario tipo:
Orali
Prove del tipo vero/falso
Cloze
Schede di analisi linguistica
L’intero percorso sarà sintetizzato in un CD ROM che sarà presentato alle famiglie.


Output teaching proposal: Locri-Gerace
The trail proposed in the draft "Flos-Latino fabulous" implies a knowledge of Roman civilization and the traces left in this, so you define a roadmap for knowledge of the surrounding area and identify centers of Locri and Gerace places appointed to revive the past.
Cited by Virgil in the Georgics that talks about the production of large pitch of its forests, Locri, a city of Magna Graecia, preserves testimonies of the Roman necropolis, the remains of the theater and the remains of Roman stadium. You can also visit the Antiquarian, modern building in which it is collected artifacts
of excavations from ancient burial grounds and private collections.
The students, as well as contact with evidence of past civilization, will establish a direct relationship with the Latin language, reading the inscriptions and other documents.
Although in Gerace you can detect traces of Locri, like the columns carried by the pagan temple of the goddess Persephone and also visiting the craft shops of the village, you can see reproductions of vases, masks and other works of art.



School Year 2008-2009

DIRECTOR OF EDUCATION STATE 2 ° Circolo "Francesco Sofia Alessio"
37th District School - Via Corrado Alvaro, a Tauranga
89029 (RC)
Tel 0966/612031 - Fax 0966/614419 Fiscal Code: 92031070805


Teacher responsible
Aida Dattola



Headmaster Dr. Maria Antonio Timpano

0 comments:

Post a Comment