Thursday, May 29, 2008

Example Of Debut Prayer

RELAZIONE DI ACCOMPAGNAMENTO AL PIANO DELLE STABILIZZAZIONI

REPORT ACCOMPAGNAMENTO AL PIANO DELLE STABILIZZAZIONI

Come ben esplicitato dalla Direttiva n. 7 in data 30.04.2007 del Ministro per le Riforme e le Innovazioni nelle Pubbliche Amministrazioni, Luigi Nicolais, “ la Legge 27/12/2006, n. 296 (Legge finanziaria per l’anno 2007) ha previsto la possibilità, per le Pubbliche Amministrazioni, di procedere alla stabilizzazione del personale utilizzato con contratti di natura temporanea, ma con riferimento a fabbisogni permanenti dell’amministrazione. Si tratta del primo atto di un processo che interesserà tutto il fenomeno del precariato presente nelle PP.AA. e che dovrà trovare soluzione nell’arco della legislatura così come previsto dall’Intesa sul lavoro pubblico e sulla riorganizzazione delle amministrazioni pubbliche del 6 aprile 2007” .

In effetti questa volontà politica era stata già manifestata con la predetta Intesa, laddove al punto 5) si conviene che: “ i sistemi di reclutamento pianificati dovranno portare alla scomparsa del precariato.......Nel breve termine, il precariato esistente che si è sedimentato in modo disordinato con il passare degli anni in un contesto di blocco delle assunzioni, sarà assorbito mediante il ricorso a prove per quanti non siano già stati sottoposti a tali verifiche all’atto del primo ingresso nello svolgimento di attività nella P.A., secondo le modalità e le risorse previste dalla Legge finanziaria 2007 ”.

Analogo orientamento è contenuto nell’ “Intesa per un’azione pubblica a sostegno della conoscenza” sottoscritta dalle Parti in data 27.6.2007, laddove si legge che “ per migliorare la qualità dell’offerta universitaria è necessario garantire un costante flusso di giovani qualificati nelle Università e superare la logica della precarietà che ancora oggi caratterizza il complesso dell’attività universitaria. Ciò è possibile attraverso piani di assunzione a tempo indeterminato, collegati alla ridefinizione dell’assetto ordinario del reclutamento......in modo tale che sia valorizzata tutta l’attività svolta ”. Occorre valorizzare le professionalità acquisite e “ Nel contempo far fronte al problema del precariato nelle sue varie forme, adottando ogni possibile iniziativa che consenta di superare tale fenomeno ”.

La prima tappa di questo percorso è rappresentata dalla Legge n. 296/2006 che con il comma 519 dell’art. 1 prevede “ una stabilizzazione a domanda del personale non dirigenziale in servizio a tempo determinato da almeno tre anni, anche non continuativi, o che consegua tale requisito in virtù di contratti stipulati anteriormente the date of 29.09.2006, or has been in service for at least three years even if not continuing in the five years preceding the date of entry into force of this Act, at his request, provided it is taken by applying the selective nature of insolvency or provided for by law. To the stabilization efforts of the staff employed on a time determined by different procedures after completion shall be selective testing . For these stabilizers, the government identified in paragraph 95 of Article. Law No. 1 of 30/12/2004 311 draw on the fund referred to in paragraph 96 of Article. 1 of the said Finance Act. Therefore, they are not government does not expressly mentioned in subsection 519. Queste Amministrazioni, tra cui l’Università, tuttavia, hanno la possibilità, come precisato dalla su menzionata Direttiva n. 7 del 2007, di “ adeguare i propri ordinamenti a quanto previsto dal medesimo comma 519 in termini di requisiti e modalità di assunzione, tenendo conto delle relative peculiarità e nell’ambito delle proprie disponibilità di bilancio e delle specifiche disposizioni in materia di assunzioni e di tetti di spesa. Nell’ambito della propria potestà regolamentare, queste Amministrazioni disciplineranno la proroga dei contratti.....sino alla conclusione delle procedure di stabilizzazione ”.

A questo proposito è necessary to take a brief look at legislation to better understand this regulatory power.

Paragraph 1 of Article 6. 33 of the Constitution provides that the Republican "Institutions of higher learning, universities and academies are entitled to their own regulations within the limits established by the laws of the State .

Paragraphs 1 and 2 of art. Law 6 of 9 May 1989, No 168, provide that:

" 1. The universities are independent legal entities and, in the art. 33 of the Constitution, have educational autonomy, scientific, organizational, financial and accounting, they are given their own regulations with statutes and regulations.

2. In accordance with the principles of independence laid down by art. 33 of the Constitution and specified by law, universities are governed not only by their statutes and regulations, only by laws that operate by reference. E 'excluded the applicability of provisions laid down in Circular .

Paragraph 5 of that Article. 6 provides that "...... The responsibilities of the Ministry of University and Scientific and Technological Research for all university administrative and technical staff, including managers, are devolved to the university to which they belong ........ .

Paragraph of Article 109. Law No. 17 of 15/05/1997 127, states that " In respect of the financial budget and the principles of sound and efficient management of resources and equipment, the subjects in art. 2, paragraph 1, lett. c) number 2), 3), 4) and 5) of Law No 23/10/1992 421, are governed by the universities, as concerns the technical and administrative staff, according to its laws. ....... .

The above materials are:

1) omission ....; ....

2) the bodies, offices and modes of transfer of ownership of such vehicles

3) the basic principles of organization of the offices;

4) selection procedures for access to employment and job placement;

5) the roles and staffing, as well as their overall size.

The above was reiterated by the Director of Public Service, Dr. Francis Verbaro, sent in response to CRUI on 05/08/2007, where states that "as for Universities in particular, in accordance with art. 33 of the Constitution, the stabilization will be implemented respecting the autonomy and organizational regulated directions, including on staffing. About the financial constraints, the same way as any permanent employment, the stabilization should be compatible with the provisions of art. 51 of the Law of 27 December 1997, no 449, that the fixed costs and personnel required for the role of state universities can not exceed 90 percent of government transfers on the back for the regular financing. These procedures will be undertaken in accordance with the requirements defined three-year program of teaching, administrative and technical, to permanent and temporary, whose regime, governed by. 1, paragraph 105, the Law of 30 December 2004, no 311 and art. 1/ter of Decree Law of 31 January 2005, No 7 into law with amendments by art. 1 of Law March 31, 2005, n.43, is always subordinate to the resources allocated for this purpose in their budgets. "

Directive no 7 / 2007 of the Minister Nicolais "..... further clarifies that the legislature has acted with the purpose to remedy situations that go on for a long time and have disregarded the rules that govern the system of staffed in PP.AA . and created widespread expectations of employees so employed, in violation of Article. 36 of Legislative Decree no. No 165/2001. ........... ............ Omitted the use of fixed-term employment contracts is the need to cope with a temporary need for administrations, while in situations covered by stabilization provided by the Budget Law for 2007 in fact were used types of temporary work to permanent needs of the Administration and not outsourced .

This requires that there be a holiday in relation to organic status to be taken, which will result from the current staffing and programming

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needs specially updated. Where necessary, the number of units may be modified only to the theoretical invariance of spending overall.

According to the same Directive .... " considered the purpose of the provisions of paragraph 519, which, as noted, intervened to resolve a situation that has arisen as a result of improper use of the types of flexible working by public administrations and because it is confidential and not open to recruitment, it is considered that it should matter in this regard, the principle of prior implementation of procedures for mobility and the procedure under Article. 34-bis of Legislative Decree no. 165/2001, which must be followed during mandatory on the opening competitions, ensuring adequate access from the outside in accordance with the principles enshrined in the law of the Constitutional Court on .

Still Directive No. 7 / 07 specifies that " for those who were not employed under bankruptcy procedures will require specific testing selective." This shows the clear differentiation of the selection procedures than merely "selective", under the extraordinary nature of the stabilization process. The only obligation imposed is that of advertising " opening procedures for stabilization through a notice even if you do not have to pursue the evidence relied selective nature of competition ..... ...... omitted The notice will set out the requirements and criteria necessary to be able to submit questions for the stabilization and the locations in which the assumption will be made in reference to the findings of the three-year planning needs .

The second leg of the route for the elimination of the phenomenon of precariousness is represented by Law 24.12.2007, n. 244, (Finance Act 2008).

Paragraph of Article 94. 3 of that Act states that "By 30.4.2008 (term not mandatory) the government under Article. 1, paragraph 2, of Legislative Decree no. 30/3/2001 No 165, as amended, shall, after hearing the trade unions, within the three-year planning needs for the years 2008, 2009 and 2010, plans for the gradual stabilization of the following non-managerial staff, taking into account the different aging times these requirements:

a) in service with fixed-term contract, in accordance with paragraphs 90 and 92, meeting the requirements of Article. 1, paragraphs 519 and 558 of Law 296/2006;

b) already used with continuous and coordinated collaboration contracts outstanding at the date of entry into force of this Act, and on the same date has already completed work for at least three years, even non-continuous , in the five years prior to September 28, 2007, at the same administration, except as provided by art. 1 Sections 529 and 560, the law 27/12/2006, n. 296. It 'still excluded from the stabilization in this letter, the staff working directly with the political organs of government in art. 1, paragraph 2, of Legislative Decree no. 165/2001, as well as the contract staff that performs the functions of teaching and research in universities and research institutions .

Paragraph 96 of the same Article. 3 provides that " With the Decree of the President of the Council of Ministers referred to in Article 1, paragraph 418, of Law December 27, 2006, No 296 to be taken without fail by the end of March 2008, in relation to the types of flexible work contracts other than those referred to in paragraph 94, and for the purpose of stabilization plans under the said paragraph 94, the job requirements are covered, the duration minimum of professional experiences in the same government, non inferiori ai tre anni, anche non continuativi, alla data di entrata in vigore della presente legge, nonché le modalità di valutazione da applicare in sede di procedure selettive, al cui positivo esito viene garantita l'assimilazione ai soggetti di cui al comma 94, lettera b) ”.

Ed infine, il comma 106 sancisce che “ Fermo restando quanto previsto dall'articolo 1, comma 519, della legge 27 dicembre 2006, n. 296, nell'anno 2008, i bandi di concorso per le assunzioni a tempo indeterminato nelle pubbliche amministrazioni possono prevedere una riserva di posti non superiore al 20 per cento dei posti messi a concorso per il personale non dirigenziale che abbia

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maturato almeno tre anni di esperienze di lavoro subordinato a tempo determinato presso pubbliche amministrazioni in virtù di contratti stipulati anteriormente alla data del 28 settembre 2007, nonché il riconoscimento, in termini di punteggio, del servizio prestato presso le pubbliche amministrazioni per almeno tre anni, anche non continuativi, nel quinquennio antecedente al 28 settembre 2007, in virtù di contratti di collaborazione coordinata e continuativa stipulati anteriormente a tale data ”.

La Legge Finanziaria 2008 ha ampliato il numero dei possibili destinatari della stabilizzazione spostando la data di riferimento per il calcolo del requisito temporale per i rapporti di lavoro subordinato a tempo determinato e “ ha dato, inoltre, rilevanza ad un ulteriore fenomeno molto diffuso di utilizzo improprio del lavoro flessibile, ovvero le collaborazioni coordinate e continuative, prevedendo per i soggetti in possesso dei requisiti prescritti una forma di valorizzazione dell’esperienza professionale acquisita (art. 3, comma 94, lett. b)) anche attraverso l’inserimento degli stessi in un piano programmatico di progressiva stabilizzazione ”.

Sia per ciò che concerne la stabilizzazione del personale con contratti di lavoro subordinato a tempo determinato che per quanto riguarda quella del personale con contratti di lavoro autonomo, la lettura delle norme di riferimento non rileva esattamente la natura della prova selettiva eventualmente da effettuarsi per la trasformazione del rapporto di lavoro.

Tuttavia, come specificato dallo stesso Ministro Nicolais, “ Le disposizioni speciali in materia di “stabilizzazione” dettate dalla legge 26 dicembre 2006, n. 296 (legge finanziaria 2007) derogando al principio costituzionale del concorso pubblico come modalità di accesso all’impiego nelle pubbliche amministrazioni, hanno segnato significativamente la normativa sul reclutamento ordinario del personale nelle amministrazioni pubbliche ”.

Alla base delle norme sulla stabilizzazione vi è una volontà “risarcitoria” da parte del Legislatore che ha inteso porre rimedio alle situazioni irregolari determinatesi come effetto dell’utilizzo del lavoro flessibile per esigenze permanenti.

Invero, i contratti di collaborazione coordinata e continuativa sono stati stipulati dalle amministrazioni al di fuori della previsione dell’art. 7, comma 6, del D.Lgs. n. 165/2001, ed attraverso questi si è fatto fronte alle ordinarie esigenze di servizio, in carenza dei presupposti di straordinarietà dell’esigenza e di provata competenza che giustificavano, allora come oggi, il ricorso alle collaborazioni esterne.

Ciò si è verificato, per quanto riguarda le università, anche al di fuori del blocco delle assunzioni, ed in particolare l’Università del Salento (unica nel panorama delle Università italiane e forse della PP.AA. in generale) ha fatto fronte a queste esigenze ordinarie con personale a cui sono stati affidati contratti oltre che di collaborazione coordinata e continuativa anche di prestazione professionale o d’opera occasionale.

A questo proposito si rammenta il verbale n. 14 in data 19.12.2006, con cui il Collegio dei Revisori dei Conti di questa Università richiamava the contents of the Law 248, 4.8.2006 that clarified in a timely manner the procedures for the award of commissions to third parties outside the administration.

It should be noted also that we are faced with an administrative responsibility of the Manager who has appointed in violation of existing rules with possible implications in terms of disciplinary responsibility and accounting. In the case of the University of Salento, these responsibilities would affect not only the leadership but also the leaders of structures equivalent to spending centers and the Board has always approved the coverage of expenditure and the recruitment procedures.

The stabilization of these figures of flexible staffing is done through a procedure "special" and that is through conducting a selective testing, confidential and not open, if the candidate has already passed a test for selective access .

If this path is clearer and better explained by the Directive No. 7 / 2007 for some time, it is in reality for the staff referred to in paragraph 94 / b art. 3 of the 2008 Budget. The two figures are assimilated to each other by the Legislature within the same paragraph and

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also have requirements that are common for the three years, although not continuous, the work carried out by the date of entry into force of the Finance Act, 2008, pursuant to contracts entered into during the five years prior to the 28 / 9 / 2007.

treatment of similar cases in which it seemed to match legally relevant factors, therefore applies also to the staff referred to in paragraph 94 / b by analogy with the same procedure, namely the stabilization indefinitely by the performance proof of selective private and not open.

On the other hand, this is l’iter procedurale voluto dal Legislatore, lo si evince dall’analisi attenta del testo.

Il comma 96 prevede che altri lavoratori flessibili, diversi da quelli disciplinati dal comma 94/b, debbano sostenere delle procedure selettive, le cui modalità saranno definite da un successivo D.P.C.M., per essere equiparati ai secondi. E’ del tutto evidente che il Legislatore non volesse e potesse prevedere una duplice prova concorsuale per la stessa tipologia di candidati.

Il Legislatore con il comma 94 dell’art. 3 ha voluto fare salve le procedure previste dall’art. 1, commi 529 e 560, della Legge n. 296/2006, che non si applicano the University and that in any case involving another type of flexible workers that is coordinated and continuous collaboration with one year of activity.

This just to differentiate the two types and two different paths. As yet another procedural provisions of clause is Article 106. 3 of the 2008 Budget for personnel who have gained work experience for at least three years with the employment contract term in the five years prior to all public administrations at 28/09/2007 and for which there is provision for a reserve of 20% of seats in the competition notices for recruitment indefinitely nelle PP.AA..

Lo stesso comma prevede, altresì, il riconoscimento in termini di punteggio, nelle predette procedure concorsuali, del triennio di attività svolta in virtù di contratti di collaborazione coordinata e continuativa stipulati presso tutte le PP.AA..

Come si evince chiaramente si tratta di tipologie di personale flessibile differenti che seguono percorsi diversi nell’ambito dello stesso processo di eliminazione del fenomeno del precariato nelle PP.AA..

La procedura del concorso riservato per la stabilizzazione del personale precario è stata utilizzata nei piani approvati dalle altre Italian universities under the Finance Act 2007 and is what is happening to the 2008 Budget. See in this regard, the stabilization plan of the University of Cagliari.

other hand, this same procedure is required by Law No 4 / 1999 for the recruitment of technical degree with at least three years of research conducted at universities or research centers at the date of entry into force of the law. Even in that case concerned a factual situation to normalize and stabilize precarious researchers.

The Director of the civil service staff, del Dipartimento della Funzione Pubblica, Dott. Francesco Verbaro, con il parere n. 20/08 del 6 marzo 2008 ha affermato che “ La stabilizzazione in sostanza si configura come una procedura che deroga ai principi del reclutamento secondo le modalità del concorso pubblico di cui all’art. 97 della Costituzione e all’art. 35 del decreto legislativo 30 marzo 2001, n. 165.”

Nel Piano di Stabilizzazione concordato tra la Parte Pubblica e la Parte Sindacale di questa Università, i soggetti da inquadrare nei ruoli del personale T/A con contratto di lavoro subordinato a tempo indeterminato, a seguito del superamento di una prova selettiva, qualora non già sostenuta, sono quelli di cui al c. 94 dell’art 3 della L. 244/2007.

La prova selettiva consisterà nella valutazione dei titoli e nello svolgimento di una prova teorico-pratica.

I soggetti di cui al comma 94/b sono quelli con un contratto di co.co.co. in essere alla data dell’1.1.2008 (entrata in vigore della Finanziaria 2008) e che abbiano svolto presso questa Università attività lavorativa per almeno 3 anni, con contratti di lavoro ex art. 7 del D.Lgs. n.

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165/2001, stipulati nel quinquennio antecedente il 28/9/2007 ed espletati entro la data di entrata in vigore della Finance Act 2008, to satisfy the needs of ordinary and permanent, in that the conditions of extraordinary and exceptional needs and activities also are not highly qualified.

Contracts art. 7 of Legislative Decree no. 165/2001, notwithstanding other provisions in numerous opinions of the Court of Accounts, have been repeatedly extended or renewed without the verification of the prerequisite of the lack of similar experience in terms of quality within the administration.

should be noted that this case has used very often at the University of Salento in the last since there are years when the bond of the hiring freeze would be able to proceed to the recruitment of permanent staff for an indefinite period to fill vacancies expected in organic plants and meet the needs of staff planned and approved by the governing bodies of this university: No 155 units in 2005 which employed only 63, No 118 taken in 2006 of which only 54, No 37 for the year 2007 and 48 for the year 2008 of which only hire one.

The stabilization plan approved by the Parties in this University is partially to fill the staffing requirements approved last three years and does not take into account the need to turn-over for 2007 e 2008.

Tutte le figure previste vengono stabilizzate nell’ambito della vigente Pianta Organica a fronte di piccole modifiche da apportare, laddove necessario, ma con invarianza di spesa complessiva. Servirà in parte a recuperare il gap di quasi un punto percentuale esistente,rispetto alla media statistica nazionale, nel rapporto tra personale T/A e personale docente in questa Università.

Il Piano prevede la stabilizzazione di personale precario con fondi a carico dei Centri di Spesa diversi dall’Amministrazione centrale per almeno 5 anni ed in parte a carico del F.F.O. .

Le predette stabilizzazioni are made of permanent staff remains well below the 90% ceiling imposed by the FFO. 51 of L. 449/1997, as the limit for the fixed costs and personnel required for the role of state universities.

The Budget Committee at its meeting on 23.4.2008 (see Report No 9 / 2008) has already identified the availability of funds in the 2008 budget to cover No 50 seats, the others will be charged to the 2009 budget and other funds still on the different cost centers.

The stabilization plan in question is that in many motivations needs to drastically reduce the phenomenon of precarious University of Salento; meet the needs of staff T / A, to the various structures, enhance the professional skills acquired in recent years to avoid unnecessary and costly litigation with the permanent staff that has been used improperly and illegally in ordinary activities in the face of self-employment contracts entered into pursuant to art. 7 of Legislative Decree no. 265/2001; avoid unnecessary and costly litigation with workers employed under the employment contract term, extended several times even in derogation of Legislative Decree no. 368 of 09.06.2001 for permanent needs of the university.

The decision to adopt This plan and the procedures therein is supported by case law dominant. Of particular note some judgments of the Administrative Court of Lecce, namely:

- TAR-Lecce-Sez.Lavoro. Order No. 5 / 08.

The Board, inter alia, states that " the new formulation of 'art. 36 of Legislative Decree no. 29/93, introduced by Art. 22 of Legislative Decree no. 80/98 (fully reflected in art. 35 Leg. 165/2001), which generally regulates the di accesso al lavoro pubblico, apporta in materia delle novità sostanziali e, prevedendo che le assunzioni nelle pubbliche amministrazioni avvengano tramite procedure selettive ed eliminando il riferimento al concorso quale prioritaria modalità di assunzione del personale,mette a disposizione del datore di lavoro pubblico nuove forme di reclutamento, per cui le Amministrazioni hanno la possibilità di selezionare il personale anche attraverso procedure non comparative, ma comunque idonee a garantire l’imparzialità , l’accertamento oggettivo della professionalità richiesta ed eguale diritto d’accesso. Per quanto

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sopra già anticipato, provided evidence for selective CEL, designed to examine the professionalism in recruitment, legitimately fall in art. 35 of Legislative Decree no. 165/2001 and art. 97 of the Constitution. "

In this regard it should be noted that the collabortori coord. quota. have passed even more of a selection procedure similar to that used for CEL-term, namely: assessment of qualifications and interview.

the same panel in the same circumstance has reaffirmed the right of temporary workers on fixed-term compensation for damage suffered ... "and may be cited in the ordinary proceedings, since there is no doubt about the illegality of the conduct that the University has repeated twice, after the first deadline, the ratio of work completed, which is certainly not illegitimate for the inability to convert the relationship Work and sanctioned, with just compensation.

The compensation to be a legitimate alternative to the conversion of the report, as required by the Court of Justice, must be reasonable and is compared to the damage already occurred for the unlawful use of the number of fraudulent recruitment, both those arising from future failure to convert the report into a permanent contract. "

E 'extremely interesting given that the college is about the opportunity that presents itself for the University to avoid the penalty for damages: "In this way the university, assessing its own interests , you can choose between the penalty and the conversion of contract damages, if it can not be imposed, can be chosen as it has for other CEL, if using, where applicable, the provisions of a law on financial stabilization of labor relations time determinato”.

Merita un’attenta riflessione la sentenza del TAR Puglia-Lecce-III Sezione –Reg. Generale n. 1910/2007 con cui il Tribunale “ritiene che la scelta legislativa di privilegiare la stabilizzazione di lavoratori c.d. precari non sia di per sé irragionevole (in quanto essa è il frutto di una ponderazione fra molteplici interessi, aventi tutti rilevanza costituzionale) e/o contraria ai principi di cui all’art.97 Cost..

In effetti, la regola del concorso –che il citato art. 97 Cost. indica quale strumento ordinario da utilizzare ai fini dell’accesso al pubblico use-is not absolute and may exercise maintained in the presence of special situations (consider, for example, the arrangements in Ln 56 / 1987), among which there can not be covered by the need to eliminate or at least reduce the phenomenon of cd precarious. "

stabilization opposed the action in question refers to temporary workers ASL Brindisi that are precarious in the identical position held by the University of Salento.

The sentence continues: "In this case, then the stabilization of the potential recipients are subject that Hanoi engaged in work for significant periods, in favor of SS.NN entities (for which they are generally already have adequate professional qualifications, which certainly contributes to the good performance of PA) and were recruited after passing Latu sensu selective procedures (or, if hired "on call", will still be subjected to such procedures, see page. 5 of the contested decision), so their stabilization does not arise even in conflict with the constitutional rule of the open competition. " ... Omission ..

" It 'clear that the legislature's choice to privilege stabilizing the precarious (choice, as mentioned, is not unlawful) means the exception to all the provisions that are in conflict with the legal and logical choice, including provisions requiring the Continuing rankings bankruptcy.

Notwithstanding the provisions of the 2nd c. Article 6 of the L. 168/1989, namely "In accordance with the principles of independence laid down by art. 33 of the Constitution and specified by law, the universities are governed not only by their respective statutes and regulations, only by laws that operate by reference. E 'excluded the applicability di disposizioni emanate

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con circolare”, un’ultima considerazione va espressa in merito alla circolare n.5 in data 18 aprile 2008 del Ministro Nicolais.

Questa circolare, che probabilmente si conforma al mutato quadro politico, risulta contraddittoria rispetto alla Direttiva n.7/2007 ed alle altre note interpretative emanate dallo stesso Dipartimento della Funzione Pubblica e,soprattutto, risulta contra legem sotto molteplici aspetti:

a) Secondo la circolare la normativa sulla stabilization can be applied in the years 2008 and 2009 when in fact L. 244/2007 provides that the government draw up plans to stabilize within its staffing needs for the years 2008, 2009 and 2010.

b) Circular No. 5 stipulates that the permanent staff under c.94 Lett. b) Article 3 of the 2008 Budget should take part in competitions under the temporary c. 529 of L. 296/2006 advantage of a reservation of seats. The mentioned law actually provides for the reservation of 60% will be dedicated to coordinated and continuous collaboration with the requirement of one year of activity alla data del 29.09.2006.

c) La circolare prevede che il suddetto personale debba essere inquadrato a tempo determinato derogando quanto stabilito dall’art.36 del D.Lgs. 165/2001 così come novellato dalla legge finanziaria 2008, che viceversa correlano questa tipologia contrattuale ad esigenze di carattere strettamente temporanee;

d) La circolare nega di fatto il diritto alla procedura di stabilizzazione, sancito dal c.94 lett. b) dell’art. 3 della legge 244/2007, assimilando il personale precario con i requisiti ivi indicati a quello specificato dal c.106 che non prevede una procedura “speciale” di stabilizzazione, ma esclusivamente un riconoscimento di un titolo di servizio nei pubblici concorsi.

In generale la circolare amministrativa ha una funzione interpretativa delle norme per garantirne l’uniforme applicazione da parte dell’apparato amministrativo. Obiettivo questo non più raggiungibile considerato che nel caso di specie le Amministrazioni Pubbliche che hanno già provveduto alla definizione dei piani di stabilizzazione lo hanno fatto sulla base di quanto prescritto dalle norme di legge e non della circolare in questione.

The binding nature made by the ministerial circular to be reconsidered in light of new relationships within the PA, which over the years have constantly evolved: the relationship between offices of the State Administration of different degree is no longer relevant in terms of simple hierarchy, but direct.

In essence, while in the past " offices had not submitted degree of autonomy with respect to orders emanating from the governing bodies of the Administration, now the ratio interorganic gives more freedom to the first decision" .

As recently clarified by the United Sections of the Supreme Court, by decision of 02/11/2007 n.23031, confirming a policy already exists in law, the circular, contains a mere interpretation of the rule, can not be observed by the offices subject, giving a sufficient motivation of their posting. In this case, in which the circular No.5 is in obvious conflict with the law, the same sentence exemplifies not only the possibility but even the obligation to disregard them because in such a case emanating unlawful administrative act, as affected from violation of the law. The reasons for departing from them and there are more than relevant.

However it is not conceivable any finding of responsibility accounting by the management or governing body that had taken determinations other than those envisaged in Circular 5 as the effects of these determinations would not produce any loss of revenue for the university administration. If anything, this would be the case, and would be put in relation to major and very considerable costs arising from the inevitable litigation, in which the University would certainly be unsuccessful as the Court ruling, and interruption of public services resulting in the interruption of relations self-employment

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that to date they have secured and that due to the same Finance Act would no longer be extended.

Nor are discernible in accounting or administrative responsibilities as the stabilization of the permanent staff would be part of the wider needs of staff, already planned by the Board of this University, as part of making the necessary staffing fill vacancies or to redefine invariance of expenditure; within the limit of 90% of FFO for staff expenditure, within the funding already identified by the Budget Committee of this University.

L’ipotesi di bandire nuove procedure concorsuali per attuare un’ipotetica stabilizzazione del personale precario è del tutto impraticabile quanto rischiosa.

Non vi può essere, infatti, una deroga all’obbligo di esperire la mobilità nel momento in cui si avvia una procedura per l’accesso dall’esterno. Né tanto meno si potrebbe eludere con disinvoltura lo scorrimento delle graduatorie di idonei ancora valide.

Il c. 2 bis dell’art. 30 del D. Lgs. 165/2001 stabilisce che “Le amministrazioni, prima di procedere all’espletamento di procedure bankruptcy, aimed at filling a vacancy within the organization must enable the mobility procedures referred to in c. 1, ... "

Article. 34-bis of the same Decree. 165/2001 also envisages that the government before initiating the recruitment of staff should ensure that there is no staff located in availability under Articles. 33 and 34 of the Decree. The c. Article 5. 34-bis states that " the assumptions made in breach of this Article shall be null and void."

have already been received at this university, numerous instances of transfer in particular places of Cat. C area administrative / accounting, area libraries and area T.TS. and ED

These instances could not be ignored, given the lack of specificity of the profile, and, therefore, accept it would saturate the staffing requirements negating the possibility of banning new insolvency proceedings.

The only possible exception to this obligation is a confidential procedure aimed at stabilizing the permanent staff, which, as confirmed by the decision of the TAR, Apulia - Sec. Lecce mentioned above, enjoys a special privilege.

Queste procedure concorsuali pubbliche, peraltro, non potrebbero essere bandite per tutti i profili, essendovi già iter concorsuali in corso, come nel caso delle figure di C dell’area biblioteche e per alcune figure tecniche del DISTEBA, ovvero per i tecnici-informatici di cat. D.

Ma sarebbe, altresì, problematico se non impossibile bandire concorsi per tutti i profili tecnici che si ravvisano tra i precari a causa dell’eccessiva varietà degli stessi. Ogni bando concorsuale pubblico com’è ovvio deve rispettare i principi dell’imparzialità e della massima partecipazione.

The recognition of the service should be allocated, in which case, as well as the types of temporary workers in the c. 94 beds. b) of Art. 3 of L. 244/2007 also the type referred to in the c. 106 of the Finance Act itself.

Therefore, the audience of the beneficiaries of this particular title would widen considerably.

addition to the above securities service announcement obviously could not provide a fair assessment regardless of the degree and other qualifications and professional.

not negligible is the duration of the conduct of public tenders in relation alle esigenze delle strutture dell’Ateneo che si troverebbero nelle condizioni di dover interrompere l’erogazione dei pubblici servizi alla scadenza dei contratti di collaborazione coordinata e continuativa, la cui gran parte è fissata al 31 maggio p.v.

In ogni caso i bandi per nuovi concorsi pubblici sarebbero fortemente a rischio di impugnativa non solo da parte del personale precario avente i requisiti di cui al c. 94/b dell’art. 3 della L. 244/2007 ma anche da parte di coloro che hanno presentato istanza di mobilità presso

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questa Università e da parte di tutti i cittadini che intendendo concorrere potrebbero individuare elementi di incostituzionalità in procedure che risultassero troppo discriminanti.

L'ipotesi di nuove procedure concorsuali pubbliche non dà alcuna garanzia di stabilizzazione del personale precario; espone l’Amministrazione al rischio di un paralizzante contenzioso e di doversi sobbarcare i maggiori oneri finanziari rivenienti dagli scontati riconoscimenti di risarcimento dei danni; comporta la possibilità di non poter garantire i servizi già dal prossimo 1° giugno.

Questa scelta comporterebbe pesanti responsabilità amministrative e contabili.

Sulle linee-guida del Piano di stabilizzazione contenute nella presente Relazione è stata raggiunta l’intesa fra la Parte Pubblica e la Parte sindacale. Sullo stesso Piano si è espresso favorevolmente anche il C.d.A. con la delibera di intenti del 29 aprile u.s.

Lecce, 6 maggio 2008

FLC/CGIL UIL/PA-UR SNALS

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